Fleur Jansen (Explosief ’19) is dit jaar onderdeel van het Hydro Motion Team van de TU Delft, vroeger bekend als het Solarboat team. “Mijn verantwoordelijkheid daarin is om te bedenken hoe het team zichzelf presenteert aan de wereld.” Als onderdeel daarvan is ze dit jaar bezig met het produceren en opnemen van een eigen podcast, waarin het team updates geeft en met partners in gesprek gaat over duurzaamheid.
Vernieuwingen in de scheepvaart gaan langzaam en zomaar overstappen op duurzame energiebronnen is nog lang zo makkelijk niet. Fleur: “Bij het Hydro Motion team proberen we te bewijzen dat het mogelijk is om schepen op waterstof te laten varen, door in 1 jaar een eigen waterstofboot te bouwen.” Zo wil het team de maritieme industrie overtuigen van de toepasbaarheid en het belang van duurzame innovaties.
Twee jaar geleden besloot het Solarboat team het roer om te gooien en over te stappen van zonne-energie naar waterstof. Met deze nieuwe bron van energie, veranderde er veel voor het team. Er kwam niet alleen een nieuwe naam, ook alle kennis die in de jaren daarvoor was opgedaan over zonnepanelen en zonne-energie kon niet meer gebruikt worden. “Er moest nu in hele korte tijd veel geleerd worden over waterstof en hoe je dat zou kunnen toepassen in een boot,” vertelt Fleur.
“In de podcast spreek ik met teamleden. Zo willen we vrienden en familie betrokken houden bij onze ervaringen en bezigheden, en andere podcastluisteraars het proces van het produceren van zo’n boot laten begrijpen”, zegt Fleur. De podcast is vorig jaar gestart en dit jaar uitgebreid. “Dit jaar nodigen we ook grote partners uit om met ons te komen praten over hoe het bedrijfsleven tegen het project aankijkt, maar ook het gesprek met hen aan te gaan over duurzaamheid en waterstof.” Zo willen de luisteraars ook een inkijkje geven in het bedrijfsleven.
“Toen we met de podcast begonnen hadden we een klein microfoontje, en nu hebben we al professionele microfoons en een audiomixer. Ik vind het heel tof om zoiets op te mogen zetten,” vertelt Fleur enthousiast. “Naast het leren om een podcast te hosten en in te spelen op wat er gezegd wordt, leer ik ook veel van het voorbereiden en het achteraf editen van de podcast.”
Vooral het gesprek met Damen en Port of Rotterdam vond ze tof om te doen: “Het zijn al heel lang partners van het project, maar ook zulke grote bedrijven in de maritieme sector. Het is heel spannend om met iemand daarvan in gesprek te mogen gaan over ons project. Gelukkig kom je er tijdens het gesprek achter dat dat ook gewoon maar mensen zijn.” legt Fleur haar ervaringen uit. “En het is ook leuk dat je met het gesprek niet alleen je gesprekspartner, maar ook de rest van de mensen binnen dat bedrijf kunt inspireren. Hopelijk luisteren zij de aflevering over hun bedrijf ook.”
Dit jaar zit er alweer bijna op, over één maand is de race in Monaco waarbij het Hydro Motion team meedoet aan de ‘Open Sea Class’. De deelnemers moeten drie onderdelen afwerken: snelheid, manoeuvreerbaarheid en uithoudingsvermogen. De focus van het Delftse team ligt op dat laatste. “We willen de scheepvaart laten zien dat het gebruik van waterstof ook geschikt is voor lange afstanden, zodat ook grote schepen zoals containerschepen in de toekomst gebruik gaan maken van waterstof als duurzame brandstof.”
Het duurt nog wel even voordat de maritieme sector het gebruik van waterstof zal omarmen. “De eerste stap voor bedrijven is niet gelijk om te investeren in waterstof, maar we willen het gesprek met ze aangaan en het verhaal van waterstof verspreiden. Vanuit daar moet de acceptatie komen, maar ook de vraag vanuit de klanten zodat de bedrijven er wel iets mee moeten gaan doen,” vertelt Fleur. “Dat is zeker een tip die ik onze opvolgers ga meegeven voor de podcast van volgend jaar, om waterstof nog meer te gaan promoten.”
Reacties
Er zijn (nog) geen reacties op dit bericht. Ben jij de eerste?