Hij bestaat inmiddels tien jaar, maar de OV-chipkaart roept al even zolang frustraties op bij gebruikers. Een groep afstudeerders en onderzoekers van de faculteit Industrieel Ontwerpen werkt al een tijd aan verbeteringen, maar kreeg eind september flink wat publiciteit toen ze zes concrete ideeën presenteerden. Eén van die ideeën komt van Geert Niermeijer, oud-lid van Sint Jansbrug. Hij deed voorstellen om in-/uitcheckpalen op poortloze NS-stations beter zichtbaar te maken: een verlichte paal, betere markering van de ‘betaalgrens’ en lichtlijnen zorgden op station Veenendaal-De Klomp (zie de foto) voor 30% minder geld-terug-claims bij gemiste uitchecks. Geert: “Ik verwacht niet dat NS dit één-op-één gaat invoeren, maar ons gedachtegoed – een integrale ontwerpaanpak, focus op de eindgebruiker – krijgt steeds meer voet aan de grond bij alle betrokkenen in de OV-sector. En dat heeft op de lange termijn misschien nog wel meer impact dan de precieze oplossingen die we hebben bedacht.”
Voortbouwen op afstudeeronderzoek
Sinds 2012 heeft de OV-chipkaart op de faculteit en bij Geert de aandacht. Samen met twee anderen studeerde hij onder leiding van Jasper van Kuijk (onder andere bekend van zijn column in de Volkskrant) af in het OV-chipkaart afstudeerlab. In zijn afstudeerproject onderzocht hij de samenhang van de verschillende OV-chipkaart middelen op open stations – de palen, automaten, feedback naar de reiziger – en deed hij op al die gebieden aanbevelingen voor verbeterde versies. Geert: “Dat bleef toen bij een concept, schaalmodellen en feedback van reizigers. In het onderzoek dat we nu hebben gedaan kon ik echt in de praktijk testen.” Daarbij heeft hij zijn project wel strakker afgebakend op de nieuwe vraag van NS. “Het doel was om duidelijk te maken dát je op een bepaalde plek iets moet doen – uitchecken, in dit geval – in plaats van te laten zien wát en hóe je dat dan precies moet doen”, licht hij toe. Naast de test op Veenendaal-De Klomp plaatste NS een proefopstelling op station Den Bosch. Daar werd geen significant resultaat gemeten, waarschijnlijk vanwege de visueel drukkere stationsomgeving: verlichte borden, retail en reclame.
Maatschappelijk relevant
Al met al is Geert een periode van vijf jaar met de OV-chipkaart bezig geweest. “De kaart wordt door ontzettend veel mensen gebruikt en ook kleine verbeteringen hebben een grote impact. Het is een maatschappelijk relevant project”, verklaart hij zijn motivatie. “Ik wil iets maken dat nut heeft, niet de zoveelste goedbedoelde commerciële uiting van een bedrijf.” Zijn betrokkenheid bij de onderzoeksgroep is intussen afgelopen, maar het onderwerp zegt Geert echter nog niet per sé gedag. Bij vervoersbedrijven en fabrikanten zijn zijn expertise en kunde ook niet onopgemerkt gebleven. “Ik ken het systeem nu goed, maar ook de manier waarop wij als IO’ers werken wordt steeds meer gewaardeerd binnen deze branche. Dat is toch een ander perspectief dan een techneut, die de gebruiker vaak buiten zijn systeemgrenzen plaatst. Toch gek, want als je het als geheel bekijkt blijkt de gebruiker het meest onvoorspelbare en onbetrouwbare onderdeel te zijn van je dienst. Dan kan je dat onderdeel maar beter heel goed testen en er rekening mee houden”
Geert: “Naast concrete oplossingen waren alle projecten bij elkaar ook een manier om aandacht te krijgen voor een groter gedachtegoed, een andere manier van denken en werken, die de OV-sector kan toepassen bij het integraal ontwerpen van nieuwe stations en diensten.” En wie weet pakt NS de andere ideeën uit Geert’s afstudeerwerk dus nog eens zelfstandig op.
Reacties
Er zijn (nog) geen reacties op dit bericht. Ben jij de eerste?